,,Razem po zdrowie – wytyczenie szlaku do Nordic Walking oraz przeprowadzenie kursu”

W ramach zadania publicznego TURYSTYKA I KRAJOZNAWSTWO powierzonego przez Powiat Lwówecki – Stowarzyszenie Razem Więcej realizuje zadanie pn.

,,Razem po zdrowie – wytyczenie szlaku do Nordic Walking oraz przeprowadzenie kursu”.

W ramach tego zadania zaplanowano:

– wytyczenie tras do uprawiania Nordic Walking

– organizację i przeprowadzenie kursu dla 15 osób z zakresu marszu z kijami Nordic Walking

– zakup sprzętu dla uczestników

– promocja aktywnego wypoczynku oraz zdrowego stylu życia na wsi poprzez postawienie tablicy informującej o trasie Nordic Walking oraz wydanie ulotek nt. Nordic Walking.

Realizacja projektu przyczyni się do rozwoju turystyki i rekreacji na wsi. Powstanie pierwsza w okolicy trasa do uprawiania Nordic Walking. Poprzez to zadanie chcemy również zachęcić mieszkańców do zwiększenia aktywności ruchowej na terenach wiejskich. Często zapominamy o tym, że należy dbać o zdrowie, a najlepszym na to sposobem jest aktywność fizyczna. Doskonałą formą jest właśnie Nordic Walking, który jest odpowiedni dla osób w każdym wieku.

Co to jest Nordic Walking?

NORDIC WALKING to połączenie marszu fitness z techniką odpychania się od podłoża za pomocą specjalnie zaprojektowanych kijków, których umiejętne używanie angażuje górną połowę naszego tułowia podczas energicznego spaceru.

Jest uprawiany na świeżym powietrzu, w kontakcie z naturą, przez cały rok i w dowolnym terenie, co czyni go idealnym treningiem prozdrowotnym dla każdego, bez konieczności poszukiwania centrów fitness i siłowni.

Dla kogo Nordic Walking?

Praktycznie nie ma przeciwwskazań, aby zacząć uprawiać Nordic Walking. Nie ma też żadnych ograniczeń wiekowych. Z całą pewnością NW jest prozdrowotny i odpowiedni dla wszystkich, zwłaszcza dla tych, którzy:

  • dbają lub walczą o utrzymanie lub odzyskanie smukłej sylwetki albo potrzebują zrzucić zbędne kilogramy dla celów zdrowotnych. NW sprzyja redukcji tkanki tłuszczowej, angażując duże grupy mięśniowe,
  • chcą skutecznie wzmocnić prawie wszystkie mięśnie swojego ciała. W NW energiczna praca ramion zwiększa prędkość, dodanie kijków i opanowanie dobrej techniki stwarza kończynom górnym opór, który angażuje mięśnie brzucha, klatki piersiowej, grzbietu i ramion. Każdy, kto uprawia NW odkrywa obecność w swoim ciele mięśni, o których nie miał pojęcia, że w ogóle są,
  • mają problemy ortopedyczne, zaburzenia równowagi i w konsekwencji nie mogą obciążać stawów. Kijki symulują dwie dodatkowe nogi, które powodują lepsze rozłożenie ciężaru ciała, zmniejszając jednocześnie nacisk na stawy,
  • mają problemy z ruchomością górnego odcinka kręgosłupa oraz napięciem mięśniowym okolicy barków i szyi,
  • są pacjentami kardiologicznymi – NW jest dla nich bezpieczną formą aktywności ruchowej, obniża ciśnienie spoczynkowe krwi, cholesterol, poprawia tolerancję glukozy,
  • są pod działaniem stresu i napięcia – NW delikatnie uwalnia napięcie w okolicach karku i ramion, powoduje poprawę nastroju i pozytywnie wpływa na zmniejszenie depresji, stresu oraz zmęczenia psycho – fizycznego,
  • są w podeszłym wieku i chcą zachować aktywność – NW zapewnia bezpieczeństwo nawet na twardych i śliskich nawierzchniach, gdyż zapewnia dodatkowe punkty podparcia, a przy tym skutecznie odciąża stawy,
  • są w grupie pacjentek onkologicznych, zwłaszcza po operacji częściowej lub radykalnej mastektomii (dzięki zajęciom z Nordic Walking zwiększenie się zakresu ruchu w stawie barkowym po stronie operowanej),
  • są w młody wieku – NW wyrabia właściwą postawę, wzmacnia aparat kostno-stawowy, rozszerza sprawność ruchową, motorykę, wytrzymałość, siłę, kształtuje właściwe nawyki spędzania wolnego czasu, sprzyja kształtowaniu postaw prozdrowotnych i jest mniej inwazyjny dla stawów niż nielubiane przez większość dzieci bieganie na zajęciach wychowania fizycznego,
  • są przyszłymi matkami – Nordic Walking jest aktywnością optymalną i bezpieczną w czasie ciąży. Użycie kijków stabilizuje postawę i odciąża kręgosłup, a ruch na świeżym powietrzu powoduje lepsze dotlenienie organizmu,
  • szukają urozmaicenia w swoich programach treningowych, sportowców – NW zwiększa siłę, moc, wytrzymałość, koordynację i równowagę, może być częścią programu treningowego danej dyscypliny,
  • potrzebują motywacji, aby zwiększyć swoją aktywność ruchową.

 

Marsz z kijkami – po dobrym opanowaniu techniki – uaktywnia 90% mięśni całego ciała. Dla porównania: pływanie – 65%, jogging – 60%.

Przeprowadziliśmy kurs, zakupiliśmy kije oraz oznakowaliśmy szlak do Nordic Walking. Poniżej fotorelacja z wykonanych zadań.

Tablica informująca o szlaku Nordic Walking

mapa grudza

10392371_339580889526685_826250243319213904_n

10532568_339580902860017_126389789000754936_n

Comments are closed.